Attiek Airborne Museum kroon op restauratie

Met het vastzetten van het laatste stuk van de attiek op Airborne Museum Hartenstein vond woensdagmiddag 30 januari een officieel moment plaats. Burgemeester Agnes Schaap, de wethouders Verstand, Maouche en Rolink evenals directeur Sarah Heijse waren daarbij aanwezig. Het laatste deel van de attiek, een verhoging boven de kroonlijst van de gevel, werd samen met de aanwezigen op de daklijst geplaatst. Dit sierelement, dat het dak aan het oog onttrekt, is de kroon op het werk van de restauratie van Airborne Museum Hartenstein.
De attiek op het rijksmonument Villa Hartenstein is tussen  ca. 1944 en 1960 verdwenen. Na ongeveer 60 jaar prijkt deze nu weer op de daklijst. Dit was een zeer grote wens van directeur Sarah Heijse, want het attiek maakt de ambitie om Hartenstein te tonen in zijn hoogtijdagen compleet.

Verhaallijn en context
De restauratie van Hartenstein maakt deel uit van een groot masterplan wat restauraties behelst en een museale herinrichting. Achterliggende gedachte is om het gebouw te gaan betrekken in de verhaallijn en de context van de plek meer te duiden: de idylle van Oosterbeek en omgeving voor 1944 en de verwoestende gevolgen daarna.

Hartenstein vanaf april uit de steigers
Wat nog rest met betrekking tot de restauratie is de finishing touch, zodat vanaf 1 april de steigers rondom de oude villa definitief weg kunnen. ,,Het is prachtig geworden en de inwoners van Oosterbeek zullen blij verrast zijn als straks de steigers weg zijn”, aldus burgemeester Agnes Schaap.  Ook Wethouder Jasper Verstand is zeer enthousiast. ,,Het is echt een aanwinst, de Airborne en het museum zijn heel belangrijk voor de gemeente”, meent hij. Stef Cuppens van het gelijknamige aannemersbedrijf in Nijmegen is ook tevreden. ,,Mooie dingen maken, daar haal ik voldoening uit”,  geeft hij aan. De attiek, die bij hem in het bedrijf is gemaakt, brengt de oude allure terug van de statige villa, zoals die ooit was. Het hele project rondom de restauratie van Hartenstein is uniek te noemen, in de bouw is het namelijk gebruikelijk om met het dak te beginnen en daarna de gevels te doen. Hier is het net andersom aangepakt en dat heeft een financiële achtergrond. Oorspronkelijk was er alleen geld om de gevel te renoveren, maar via provinciale subsidie, fondsen en particuliere giften kwamen voldoende middelen binnen om ook de dakconstructie van het rijksmonument aan te pakken.  De totale restauratie van het exterieur en het dak heeft ca. 1,6 miljoen euro gekost.

Museale herinrichting laatste fase
De laatste fase van het masterplan behelst een museale herinrichting. Deze zal worden uitgevoerd tussen november 2019 en maart 2020. Vanaf april 2020 zal het museum in een totaal vernieuwde staat zichzelf presenteren.
(Bron: Persbericht Airborne Museum Hartenstein 30 januari)