VOLGEBOEKT – 11 mei 2024: Wandeltour De Verovering van de Waalbrug

mei 11 @ 09:30 - 14:00

Let op: dit is een vooraankondiging. Kaartverkoop voor deze tour begint 4 maart. U kunt zich dus nog niet aanmelden. De datum van deze tour is gewijzigd, de oude datum was 22 juni.

De verovering van de Waalbrug in Nijmegen was een cruciale gebeurtenis tijdens de operatie Market Garden. Als de operatie Market Garden mislukt zou zijn, dan was de late verovering van de Waalbrug op het einde van de vierde dag van de operatie daar wellicht debet aan.

Er is eigenlijk geen Engelstalige boekwerk dat de Slag om Nijmegen integraal beschrijft. Amerikaanse literatuur richt zich doorgaans op de geschiedenis van regimenten of de 82nd Airborne Division waarbij de slag om Nijmegen slechts in één of twee hoofdstukken wordt beschreven. Een goede militaire en wellicht kritische analyse van het optreden van de Amerikaanse parachutisten heeft eigenlijk nooit plaatsgevonden. Martin Middlebrook of William Buckingham hebben nooit een “Nijmegen 1944” geschreven. De Amerikaanse film “A Bridge too far” was duidelijk in het aanwijzen van de schuldigen en het verheerlijken van de Amerikaanse prestaties.
Daar komt dan ook nog eens bij dat de boekwerkjes die het optreden van Amerikaanse parachutisten in Nijmegen beschrijven bij hoog en bij laag beweren dat de verovering van de Waalbrug(gen) een prestatie was van de Amerikanen een beetje ondersteund door de Britse Guards Armoured Division. Britse official military (regimental) histories zijn helaas te summier en  niet gedetailleerd genoeg waardoor deze Amerikaanse beweringen niet worden tegen gesproken. Hierdoor wordt geen recht gedaan aan de offers en prestaties van de Britse veteranen.

Het mislukken van de Slag om Arnhem was overduidelijk, maar het (te) laat lukken van de verovering van de Waalbrug zou ook als een belangrijke oorzaak van het mislukken van de operatie Market Garden als geheel kunnen worden aangemerkt. Montgomery beweerde dat de operatie voor 90% geslaagd was. Browning beweerde dat zijn Airborne Corps alle opdrachten succesvol had uitgevoerd. Geografisch en tactisch was dit weliswaar waar, maar Chester Wilmot in zijn onvolprezen boek The Stuggle for Europe legde de vinger op de pijnlijke plaats door te stellen dat door het voor 10% mislukken van de operatie de strategische doelstelling niet was gehaald. Dat was namelijk het afsnijden van West Nederland i.v.m. de V2 dreiging en het vormen van een springplank over de Rijn om daarna snel over de Noordduitse laagvlakte op te rukken tot in het hart van Duitsland.

In de Airborne Magazine Nr. 28 van november 2023 hebben Otto van Wiggen en Erik Jellema getracht de rol van de Guards Armoured Division bij de verovering van de Waalbruggen meer tot zijn recht te laten komen.

In een 4 uur durende wandeling van zo’n 5 kilometer zal onze gids Erik Jellema U meenemen door de staten van het centrum van Nijmegen. Hierdoor krijgen we een indruk hoe de Amerikaanse parachutisten in verstedelijkt gebied voor het eerst moesten samenwerken met de tanks en gemotoriseerde infanterie van de Guards Armourd Division. De Amerikaanse parachutisten hadden een strategische verrassing geboekt, maar door traag optreden was deze tactisch verloren gegaan. Evenals bij Arnhem was de Duitse reactie snel en doortastend met alle gevolgen van dien.

Praktische informatie:

De tour begint om 09.45 uur op zaterdag 11 mei 2024. Het vertrekpunt is Hotel Grand Café  Waterwolf, Waalkade 50, 6511 XP Nijmegen. Vanaf 09.30 kunt U daar een kop koffie of thee krijgen. Het is zaak om op tijd aanwezig te zijn. Bij verhindering of vertraging kunt U contact opnemen met de gids (06-20125903). Goede schoenen en (regen) kleding zijn evenals een verrekijker aan te bevelen.

Reisadvies:

U kunt parkeren in Parkeergarage Kelfkensbos. Het tarief is €2.55 per 60 minuten. Op zaterdag kan er markt zijn en mocht de garage vol zijn dan is er nog de mogelijkheid te parkeren in Parkeergarage Eiermarkt. Vanaf centraal station maken meerdere buslijnen een stop dicht bij de Waalkade. Lopen van het station kan in 15 minuten.

Aanmelden: (NIET MEER MOGELIJK _ VOLGEBOEKT)

Op maandag 4 maart 10:00u start de kaartverkoop voor dit evenement via onderstaande link:
Leden betalen €20,-. niet-leden betalen €30,-.

Datum:
mei 11