Lezing Airborne planningsoperaties LINNET-LINNET 2 en COMET

Op vrijdagavond 10 juni 2022 organiseert de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum de thema-avond “Airborne planningsoperaties LINNET-LINNET 2 en COMET”. De lezing wordt gehouden door Erik Jellema en Luuk Buist met medewerking van kolonel buiten dienst Dirk Hoekendijk en vindt plaats in het Airborne Museum.
De airborne planningsoperaties LINNET, LINNET 2 en COMET worden in de literatuur over de operatie MARKET meestal maar zijdelings vermeld. Dankzij medewerking van dhr. Johan van Doorn, dhr. Arie-Jan van Hees en dhr. John Howes is het mogelijk onderzoek te doen naar deze operaties aan de hand van uniek bronnenmateriaal.

Met behulp van dit bronnenmateriaal, hoofdzakelijk afkomstig uit de Britse National Archives in Kew, hebben we zo goed mogelijk de operaties gereconstrueerd. Het is zelfs mogelijk door middel van zogenaamde overlays de exacte landing- en dropzones te duiden. Maar tijdens de reconstructie wordt het ook alsmaar duidelijker wat de rollen zijn geweest van planners op het niveau van SHAEF, First Allied Airborne Army en British Airborne Corps. Ook de karakters van generaals Eisenhower, Montgomery, Bradley en Patton hebben duidelijk hun stempel gedrukt op deze operaties. Een belangrijk deel van de lezing gaat dan ook diep in op het planningsproces dat plaatsvond van eind augustus tot 10 september 1944.
Wat ons opviel is dat veel of heel veel besluiten van deze planningsoperaties copy-paste meegenomen zijn naar de uiteindelijke operatie MARKET. Dit is al bekend van de zogenaamde “air-loading tables” waarop vaak doorgestreept was COMET en zelfs LINNET, maar het blijkt dat het veel verder gaat.

Wij hebben kolonel b.d. Dirk Hoekendijk gevraagd om te reconstrueren welke Duitse troepen zouden hebben kunnen optreden als deze operaties daadwerkelijk zouden zijn doorgegaan. Ook dat heeft voor verrassende inzichten gezorgd.
Wij hebben ook kunnen profiteren van de voortschrijdende inzichten van dhr. Johan van Doorn. Hij heeft nauw samengewerkt bij de totstandkoming van het binnenkort uit te komen boekwerk “The army that got away” van dhr. Jack Didden en dhr. Maarten Swarts. Deze inzichten heeft hij met ons gedeeld tijdens de lezing eind april en in vele telefoongesprekken.
Kortom de lezing “Airborne planningsoperaties LINNET-LINNET 2 en COMET” is een mooie voortzetting van de lezing “De minder bekende maar cruciale weken voorafgaand aan Market Garden” die dhr. Johan van Doorn in april 2022 heeft gehouden.
Met deze lezing willen we de verkregen inzichten met u delen. Immers deze unieke bronnen zijn niet makkelijk voor iedereen toegankelijk. Het valt bovendien op, dat veel schrijvers klakkeloos overnemen wat andere schrijvers voor hen hebben opgeschreven. Het bestuderen van bronmateriaal laat zien dat sommige aspecten toch een beetje, tot zelfs volledig, anders waren.

Aanmelden tot 1 juni 2022 bij activiteiten@vriendenairbornemuseum.nl. Maximaal aantal deelnemers is 50 i.v.m. grootte van de zaal. Kosten: 5 euro voor leden en 10 euro voor niet leden. Bier wijn en frisdrank zijn dan inbegrepen.
Bij aanmelding het bedrag graag overmaken naar NL33INGB0005 113 751 t.n.v. Vrienden van het Airborne Museum onder vermelding van THEMA-AVOND 10 JUNI.

Locatie: Airborne Museum Hartenstein, Oosterbeek.
Zaal open 18:30, start lezing 19:00 – 21:30, sluiting 22:00.

1 antwoord