Airborne Museum vestigt voor derde jaar op rij bezoekersrecord

Het Airborne Museum vestigt in 2019 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord. Het museum in Oosterbeek en de dependance Airborne at the Bridge in Arnhem ontvingen meer dan 155.000 bezoekers. In 2018 waren dat er nog 131.000.

Herdenking Slag om Arnhem
In 2019 was het 75 jaar geleden dat de Slag om Arnhem plaatsvond. Sarah Heijse, directeur-bestuurder Airborne Museum: ‘dit werd groots herdacht in Arnhem, Oosterbeek en omgeving en dat heeft mede bijgedragen aan dit record. In Oosterbeek was onze speciale buitententoonstelling Arnhem Boys te zien waarin de laatst levende veteranen van de Slag om Arnhem door fotograaf Richard Jopson zijn geportretteerd. In Airborne at the Bridge trok de tentoonstelling The Human Tragedy of The Bridge Too Far extra bezoekers.’

Verbouwing Airborne Museum in Oosterbeek
Sinds eind oktober 2019 is het museum in Oosterbeek gesloten voor een grootschalige verbouwing. De vaste presentatie op de eerste verdieping wordt compleet vernieuwd en de ondergrondse Airborne Experience bevat straks een aantal nieuwe elementen. Ook wordt de tijdelijke kindertentoonstelling Waterschapsheuvel, gebaseerd op het gelijknamige boek van Richard Adams, gerealiseerd. In Airborne at the Bridge zal met een tijdelijke tentoonstelling ook aandacht worden besteed aan dit wereldberoemde verhaal. Vanaf 14 maart 2020 zal het Airborne Museum in Oosterbeek volledig vernieuwd zijn deuren openen voor publiek.

75 jaar vrijheid en heropening
In 2020 herdenken we in Nederland 75 jaar vrijheid. Door dit herdenkingsjaar en het compleet vernieuwde museum verwacht het Airborne Museum de stijgende lijn in bezoekersaantallen te kunnen voortzetten. De tijdelijke tentoonstelling Waterschapsheuvel sluit naadloos aan op 75 jaar vrijheid. De thema’s democratie en vrijheid vormen de rode draad in deze tentoonstelling waarin kinderen met elkaar op zoek gaan naar de ideale plek om te wonen. Alleen door samen te werken bereiken ze hun doel. Deze kindertentoonstelling zit boordevol verrassingen en is vanaf 14 maart 2020 te bezoeken.

Over Airborne at the Bridge
Airborne at the Bridge in Arnhem vertelt aan de hand van de persoonlijke verhalen van de Britse luitenant John Grayburn, de Duitse Hauptsturmführer Viktor Eberhard Gräbner en de Nederlandse kapitein Jacob Groenewoud over de hevige gevechten die in september 1944 bij de Rijnbrug in Arnhem plaatsvonden.
Airborne at the Bridge is gevestigd aan de Rijnkade 150 in Arnhem en dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Het is gratis toegankelijk.

Over Airborne Museum Hartenstein
Het museum is gehuisvest in de imposante 19e-eeuwse Villa Hartenstein in Oosterbeek. Tijdens de Slag om Arnhem was dit het hoofdkwartier van de Britten. Op deze historische plek komen verhalen samen van zowel de Britse, Poolse en Duitse militairen, als die van de burgers. In de ondergrondse Airborne Experience ervaar je op indringende wijze het verloop van de Slag om Arnhem. Vanaf 14 maart 2020 is het museum weer geopend voor publiek.