‘Max Wolff: Van Vluchteling tot Bevrijder’.

Vanaf zaterdag 4 november te zien in Airborne Museum at the Bridge:

Max Wolff en zijn familie maakten deel uit van de Joodse gemeenschap van Arnhem. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kregen zij te maken met uitsluiting en vervolging en het gezin besloot te vluchten. Max wilde wraak voor het onrecht dat hem en zijn familie was aangedaan. Na de invasie van Normandië sloot hij zich aan bij de geallieerde strijdkrachten.

Voor de oorlog had de familie van Max Wolff een vrij zorgeloos bestaan, maar na de Duitse invasie van Nederland veranderde dat. Vanaf 1941 sliep Max op onderduikadressen, uit angst om opgepakt te worden. Later werd het huis van de familie door de Nederlandse SS gevorderd. Ze kregen één uur om hun spullen te pakken en moesten daarna vertrekken.

Nederland was niet langer veilig en de familie Wolff besloot naar Zwitserland te vluchten. Tijdens de vlucht werden de zussen en zwager van Max opgepakt en naar Auschwitz gedeporteerd, waar ze in november 1942 werden vermoord.

Max en zijn ouders gingen terug naar Brussel en doken onder, maar toen de geallieerde legers in juni 1944 in Normandië geland waren, besloot Max dat hij iets moest doen. Het verzet smokkelde hem naar Frankrijk waar hij zich in Normandië bij de geallieerde troepen aansloot. In het najaar van 1944 kwam Max als bevrijder terug naar Nederland.

De tentoonstelling ‘Max Wolff: Van Vluchteling tot Bevrijder’ is vanaf 4 november te zien in Airborne Museum at the Bridge. Airborne Museum at the Bridge is gratis te bezoeken.