Zondag 10 december – bijzondere themadag Airborne Museum Hartenstein

Op zondag 10 december beleeft jong en oud een bijzondere themadag in het Airborne Museum Hartenstein.

Het Airborne Museum Hartenstein programmeert op zondag 10 december – Internationale Dag voor de Mensenrechten – diverse leerzame en indrukwekkende activiteiten voor jong en oud. Al deze activiteiten staan in het teken van de tijdelijke tentoonstelling ‘Gevlucht om te Vechten’.

Museumbezoekers mogen gratis deelnemen. Reserveren is niet mogelijk, vol is vol.

Rondleiding
Onder begeleiding van een ervaren gids bezoek je de tentoonstelling ‘Gevlucht om te Vechten’. Hier maak je kennis met de 21 jonge jongens die huis en haard verlieten en nazi-Duitsland ontvluchtten. Hoe zag hun leven in nazi-Duitsland eruit? Hoe zijn ze gevlucht en wie ving ze op? Hoe kwamen ze terecht bij de Britse luchtlandingstroepen en waarom wilden ze vechten?De rondleiding start om 11.30, 13.30 en 15.30 uur in de tijdelijke tentoonstelling.

Ooggetuigenverhaal
Mevrouw Emmy Drop-Menko vertelt tijdens deze lezing hoe het was om als jong Joods meisje de oorlog mee te maken. Emmy zat tijdens de oorlog ondergedoken bij een fijne familie in Arnhem. Tijdens de evacuatie in 1944 moest ze afscheid van hen nemen en heeft ze zich op verschillende adressen op het platteland schuil gehouden.De lezing start om 10.30 uur in de salon van het Airborne Museum.

Lezing Kindertransport
Al voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog was het voor veel Joodse kinderen niet meer veilig in nazi-Duitsland. Organisaties uit verschillende landen bundelden daarom hun krachten om zo veel mogelijk kinderen te redden met een speciale operatie: het Kindertransport. Wie waren hierbij betrokken? Hoe werd het Kindertransport opgezet? En zaten ze in het Verenigd Koninkrijk wel te wachten op duizenden weeskinderen? Lisa van Kessel legt het je uit tijdens deze lezing.De lezing start om 14.30 uur in de salon van het Airborne Museum.

Filmcollege
In de korte film “Dagboek, waar zal jij nog eens terecht komen” maak je kennis met Ada Goldsmid, een Joodse tiener uit Arnhem. Door fragmenten uit haar dagboek krijg je een inkijkje in haar leven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarna ga je samen met Peter Jetten van Joods Monument Arnhem in gesprek over de film en het leven van Joodse Arnhemmers tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het filmcollege start om 12.30 uur in de educatieruimte van het Airborne Museum.