VOLGEBOEKT VVAM Thema-avond 24-11-23: excursie Koning Willem III-kazerne

Let op: deze thema-avond is volgeboekt. Aanmelden kan nog voor de reservelijst.

Op vrijdag 24 november vindt de volgende VVAM Thema-avond plaats. Ditmaal niet in het Airborne Museum, maar op de Koning Willem III-kazerne te Apeldoorn. Deze locatie doet tegenwoordig dienst als opleidingscentrum van de Koninklijke Marechaussee en hoofdkwartier van het Operationeel Ondersteunuingscommando Land van de Koninklijke Landmacht. Er is echter een belangrijke link met Operatie Market Garden: van 25 september tot 29 oktober 1944 werden hier grote aantallen gewonde Britse en Poolse krijgsgevangen behandeld, onder leiding van de Schotse divisie-arts kolonel Graeme Warrack.

Kapitein Michiel Tattersall is onze gastheer. Na een historische introductie van de kazerne en specifiek een uiteenzetting over de rol die deze locatie speelde als hospitaal in de nasleep van de Slag om Arnhem krijgt u tijdens deze excursie de unieke gelegenheid om onder begeleiding van Michiel diverse ruimtes te bezoeken. Op het programma staat uiteraard de ‘Warrack Room’, die tegenwoordig is ingericht als traditiekamer. Daarnaast krijgt u onder meer een inkijkje in het historische cellencomplex van de kazerne. Deze excursie is een mooie opstart naar 2024, waarin we de geneeskundige keten van de 1st Airborne Division onder de loep zullen nemen.

Voor leden van de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum is deelname gratis. Niet leden betalen €10,- Wanneer u ten tijde van de boeking lid wordt van de VVAM betaalt u niks(via https://vriendenairbornemuseum.nl/aanmelden-nieuwe-vrienden).

Aanmelden tot 17 november 2023 bij activiteiten@vriendenairbornemuseum.nl. Maximaal aantal deelnemers is 30 i.v.m. de capaciteit van de rondleiding.

Bij aanmelding uw betaling uiterlijk op 17 november 2032 door overmaking kosten op IBAN: NL33INGB0005 113 751 t.n.v. Vrienden van het Airborne Museum te Oosterbeek onder vermelding van Thema-avond 24 nov 2023 en naam en adres en indien mogelijk lidnummer. Afmelden, met teruggave van inschrijvingsgeld, is mogelijk tot twee weken voorafgaande aan de lezing. Daarna vervalt het inschrijfgeld aan de vereniging.

Inloop: 18:30
Start: 19:00
Einde: 20:30

Het adres van de kazerne is Frankenlaan 70, 7312 TG Apeldoorn.

In verband met de toegang tot de kazerne verzoeken we u vriendelijk doch met klem om op tijd te arriveren. Te laat = geen toegang.