Vondst van de Maand: Scherfwerend Vest

In het archeologisch depot  ligt een schat aan vondsten uit de Arnhemse bodem opgeslagen. We willen graag laten zien wat we in huis hebben. Deze vondst is een maand lang te zien in het Erfgoedcentrum Rozet.

Adres: Kortestraat 16 te Arnhem.

SCHERFWEREND VEST UIT 1944

Wegens de herdenkingen van de Slag om Arnhem staat een oorlogsvondst centraal. In 2018 is een opgraving uitgevoerd aan de Braamweg bij de voormalige Villa Heselbergh uit 1912. In augustus 1943 werd Villa Heselbergh door de Duitse bezetter gevorderd en gebruikt als Feldkommandantur 642 ‘Arnheim’. Dit hoofdkantoor stond onder leiding van generaal-majoor Friedrich Kussin. Tijdens operatie ‘Market Garden’ werd Kussin op 17 september in zijn auto doorzeefd met Britse kogels. Vervolgens werd de villa als stafhoofdkwartier van de 9e SS-Pantserdivisie ‘Hohenstaufen’ aangewezen. Tot 30 september 1944 bleef de villa een hoofdkwartier. Tijdens de Slag om Arnhem werden geallieerde krijsgevangenen op de Heselbergh verzameld en van uitrusting ontdaan. Daarna volgde een ondervraging door de inlichtingendienst van de Hohenstaufen-divisie. Het is goed mogelijk dat het restant van een geallieerd scherfwerend vest op die manier is achtergebleven op de locatie. Het werd in de opvulling van een schuilkelder van de villa gevonden.

AIRBORNES

Deze vesten werden in 1944 geïntroduceerd, maar zijn nooit massaal geproduceerd. In eerste instantie werden ze vooral aan de Britse en Poolse luchtlandingseenheden uitgereikt. Dit fragment is waarschijnlijk afkomstig van een militair van de 1st British Airborne Division. Dit waren de luchtlandingseenheden die bij de Slag om Arnhem in de regio werden ingezet. Het betreft een soort T-vormig stuk staal met afgeronde hoeken. Een kogel- of scherfwerend vest (body armour) bestond uit drie onderdelen die met textiel aan elkaar vast zaten. Dit deel was de zogenaamde ‘back-plate’  en moest de onderrug beschermen. Tijdens graafwerkzaamheden ten behoeve van de nieuwbouw van Museum Arnhem en het gemeentelijk archeologie depot, werd in een loopgraaf exact zo’n onderdeel gevonden. Het wordt in september met andere vondsten uit de loopgraaf in de centrale ruimte van het  Museum tentoongesteld en is voor alle publiek toegankelijk.

Lees meer over de vondsten bij het Museum Arnhem in het Airborne Magazine 21 : https://vriendenairbornemuseum.nl/vvam-airborne-magazine-no-21/