Tweeluik thema-avond en battlefieldtour: In de voetsporen van “Boy” Browning’s First British Airborne Corps in Groesbeek en Nijmegen.

VVAM Thema-avond en Battlefieldtour:

LET OP: DE BATTLEFIELDTOUR IS INMIDDELS VOLGEBOEKT. NIEUWE AANMELDINGEN KOMEN OP DE RESERVELIJST

Op vrijdagavond 26 mei en op zaterdag 3 juni 2023 organiseert de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum een bijzonder tweeluik met als thema:   “In de voetsporen van “Boy” Browning’s First British Airborne Corps in Groesbeek en Nijmegen”. Erik Jellema zal in twee activiteiten verrassende inzichten delen over de rol en het optreden van het First British Airborne Corps tijdens Operatie Market Garden.

De thema-avond vindt plaats op vrijdagavond 26 mei in het Airborne Museum in Oosterbeek. De tour in willy’s jeeps zal plaatsvinden op 3 juni. Tijdens deze unieke tour zullen we de voetsporen van General Browning volgen met 5 Willy’s jeeps en 2 Transporterbusjes. De tour start en eindigt op de Canadian War Cemetry in Groesbeek.

De lezing en de battlefieldtour van zaterdag 3 juni, met hetzelfde onderwerp, hebben als doel rol van Lieutenant-General Browning en zijn “Advanced Headquarters” in de operatie Market-Garden in de schijnwerpers te zetten. De lezing is een vervolg op onze eerdere drie lezingen die het Geallieerde besluitvormingsproces na de Slag in Normandië, de airborne planningsoperaties LINNET, LINNET 2 en COMET en de Geallieerde intelpositie voorafgaand aan operatie MARKET als onderwerpen hadden. Ook dit keer heeft dhr. Johan van Doorn uniek bronnenmateriaal ter beschikking gesteld.

Wat begon met een wazig luchtfotootje van het landingsterrein bij Breedeweg met daarop de Britse Horsa gliders te midden van de Drop- en Landingszones van de 82nd US Airborne Division is uitgelopen tot een ware zoektocht naar samenstelling, locaties en activiteiten van dit hoofdkwartier.

De film A bridge too far geeft de indruk dat het besluit van Browning om zijn hoofdkwartier in te vliegen met 32 Britse Horsa en 6 Amerikaanse Waco zweefvliegtuigen ingegeven was op basis van een egoïstische ambitie om in de eindoverwinning op Duitsland een voorname rol te spelen. Dit besluit zou ertoe geleid hebben dat een bataljon bij Arnhem slechts met de helft van haar middelen werd ingevlogen op de 17e september. Verder wordt de indruk gewekt dat Browning in het bos bij Groesbeek met niemand radiocontact had en dat zijn aanwezigheid totaal overbodig was.

De lezing zal aantonen dat dit beeld toch bijgesteld moet worden. Er zal getracht worden zoveel mogelijk de samenstelling van het Advanced HQ te behandelen. Daarbij komen naast reguliere staf- en verbindingspersoneel ook vreemde eenden in de bijt als een Jedburgh-team, een Phantom team en Nederlandse commando’s aan bod. De locaties van het hoofdkwartier worden opgespoord en de rol van Browning wordt toegelicht nadat de link-up met de Guards Division van het 30 Corps heeft plaatsgevonden. Tijdens de Battlefieldtour zullen we deze diverse locaties in het veld gaan bekijken.

Kortom de lezing en de Battlefieldtour “ In de voetsporen van “Boy” Browning’s First British Airborne Corps in Groesbeek en Nijmegen” zullen een verfrissende en genuanceerdere kijk op de rol van Sir Frederick Browning trachten neer te zetten.

AANMELPROCEDURE
Voor de thema-avond en de Battlefieldtour dient u zich apart aan te melden. Voor de tour geldt een maximum van 30 deelnemers, vol = vol.

Aanmelden lezing
Inloop voor de lezing begint om 18:30 uur met koffie, thee en fris. Start lezing is 19:00 uur.
Aanmelden tot 15 mei 2023 bij activiteiten@vriendenairbornemuseum.nl. De kosten voor leden van de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum zijn 5 euro. Niet leden betalen €10,- Wanneer u ten tijde van de boeking lid wordt van de VVAM bedraagt de bijdrage € 5,- (via https://vriendenairbornemuseum.nl/aanmelden-nieuwe-vrienden). Bij aanmelding uw betaling uiterlijk op 15 mei 2023 door overmaking kosten op IBAN: NL33INGB0005 113 751 t.n.v. Vrienden van het Airborne Museum te Oosterbeek onder vermelding van Thema-avond 26 mei en naam, adres en indien mogelijk lidnummer. Afmelden, met teruggave van inschrijvingsgeld, is mogelijk tot twee weken voorafgaande aan de lezing. Daarna vervalt het inschrijfgeld aan de vereniging.

Aanmelden BFT
Verzamelen voor de BFT is om 08.30 uur vanaf de Parkeerplaats Canadian War Cemetry, Zevenheuvelenweg 38, 6561 ES Groesbeek. Hier eindigt ook weer de tour om 17.00 uur.  De tour is incl. lunch. Deze wordt gehouden in restaurant De Diepen, Zwarteweg 60, 6596 MJ Milsbeek. We verdelen de deelnemers op in 7 groepen (3 per Willy’s en X per busje). Veelvuldig zal gewisseld worden zodat ieder de gelegenheid heeft in een Willy’s mee te rijden. Dit is een unieke kans, dus twijfel niet en schrijf U snel in.

De kosten zijn per deelnemer € 50,- voor leden van de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum. Niet leden betalen € 60,-. Wanneer u ten tijde van de boeking lid wordt van de VVAM bedraagt de bijdrage € 50,- (via https://vriendenairbornemuseum.nl/aanmelden-nieuwe-vrienden). Opgave tot 20 mei door overmaking kosten op IBAN: NL33INGB0005 113 751 t.n.v. Vrienden van het Airborne Museum te Oosterbeek onder vermelding van BFT Zaterdag 3 juni 2023 en naam, adres en indien mogelijk lidnummer. Afmelden, met teruggave van inschrijvingsgeld, is mogelijk tot twee weken voorafgaande aan de tour. Daarna vervalt het inschrijfgeld aan de vereniging.

Voor meer informatie kunt U contact opnemen met activiteiten@vriendenairbornemuseum.nl of 06-20125903.