Sympathiek Pools initiatief: Kierunek Arnhem

Britse, Amerikaanse en Poolse parachutisten van de 1st Independent Parachute Brigade onder bevel van generaal Sosabowski, die vanaf het begin geloofde dat er te weinig kracht was ingezet om zo’n enorme taak uit te voeren, namen deel aan deze grootste luchtlandingsoperatie uit de Tweede Wereldoorlog.

De documentaire “Richting Arnhem” vertelt het verhaal van wat er medio september 1944 in Oost-Holland gebeurde. Ik begon de film te draaien op 17 september 2021. op de 77ste verjaardag van de operatie. Ik heb geprobeerd het verloop van de gevechten zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven, dag na dag, daarom bezocht ik de meeste van de belangrijkste plaatsen waar de gevechten plaatsvonden. Het scenario heb ik gebaseerd op literatuur, informatie in musea die ik bezocht, documentaires en overleg met mensen die zich al jaren actief met dit onderwerp bezighouden. Ik neem de verantwoordelijkheid voor eventuele fouten of onnauwkeurigheden. Ik ben me ervan bewust dat ze kunnen ontstaan ​​omdat Operatie Market-Garden al jaren onderwerp van discussie en analyse is.

Ik heb de film volledig uit eigen middelen gemaakt en tegelijkertijd wil ik iedereen bedanken die mij heeft geholpen bij het maken ervan. Allereerst mijn vrouw Magdalena, die mij geduldig heeft opgenomen en met mij het hele traject van de operatie (meerdere keren) heeft afgelegd, voor haar steun in elke productiefase. Michał voor het leveren van geweldige foto’s uit Dakota. Bedankt aan het personeel van het Bevrijdende Vleugels museum in Best voor de mogelijkheid om binnen op te nemen en jullie te verwelkomen. Marcin van de T-IV codenaam en Marcin van de Battle Zone voor een vriendelijk woord, inhoudelijke ondersteuning en waardevolle tips, en Wojtek voor denoise van donkere shots. Terwijl ik aan de uitvoering van dit project werkte, ontmoette ik ook veel andere aardige mensen, Polen, Nederlanders, Belgen … die me steunen.

Als je de film leuk vond, zal de grootste waardering voor mijn werk zijn om het verder te delen, zodat zoveel mogelijk mensen dit verhaal van dappere parachutisten kunnen leren kennen.