Nog plekken vrij voor Battlefieldtour ’30 Corps Breakout’

Op zaterdag 27 augustus organiseert de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum een Battlefieldtour met als thema ’30 Corps breakout’. Er zijn nog plekken vrij.
Voor het eerst sinds lange tijd gaan we met een bustour op pad en verlaten we even de ‘Arnhem Sector’. Na het behandelen van de periode tussen Normandië en begin september en de geannuleerde operaties Comet en Linnet is deze tour de logische vervolgstap. Joris Nieuwint van ‘The Battlefield Explorer’ neemt ons deze dag mee in de cruciale openingsfase van het grondoffensief van operatie Market Garden. Tijdens de volgen we de verrichtingen van het Britse 30ste legerkorps van 10 tot en met 18 September 1944. We beginnen de tour in België bij Joe’s Bridge waar we de verovering en de verdediging van deze belangrijke brug over het Maas Schelde kanaal bespreken. Bij de brug gaan we het ook hebben over de planning en verwachten van de operatie die op 17 september begon.

Niet ver van de startlijn van de operatie lagen de Duitsers in een hinderlaag te wachten op de Britse tanks en werd zware slag geleverd. De gevechten van de grondtroepen om door de Duitse tegenstand te breken komen op die plek uitgebreid aan bod.

We rijden verder naar het noorden en brengen een bezoek aan de Britse oorlogsbegraafplaats die pal aan de corridor ligt. Daarna rijden we door naar Valkenswaard waar we het gaan hebben over de eerste nacht en de pogingen op 18 september om Eindhoven te via een alternatieve route te bereiken.

We sluiten de tour af in Aalst waar de Duitsers de opmars voor een groot deel van 18 september wisten tegen te houden voordat eindelijk Eindhoven werd bereikt.

Praktische informatie & aanmelden
De bus vertrekt om 08:30 bij het Airborne Museum in Oosterbeek. We verzamelen daar om 08:15. We lunchen halverwege bij een eetgelegenheid in de buurt van Valkenswaard. De bus zet ons om 16:30 weer af bij het museum.

Kosten voor de tour bedragen €50,- voor leden.

Niet leden en (oud) donateurs van het Airborne Museum betalen €60,-. Wanneer u ten tijde van de boeking lid wordt van de  VVAM bedraagt de bijdrage € 50,00 (https://vriendenairbornemuseum.nl/aanmelden-nieuwe-vrienden)

Boeken voor de tour kan tot zaterdag 20 augustus via een e-mail naar activiteiten@vriendenairbornemuseum.nl en het overmaken van de kosten op rekening IBAN: NL33INGB0005 113 751 t.n.v. Vrienden van het Airborne Museum te Oosterbeek onder vermelding van BFT ’30 Corps Breakout: 27 Augustus en naam en adres. Afmelden, met teruggave van inschrijvingsgeld, is mogelijk tot twee weken voorafgaande aan de tour. Daarna vervalt het inschrijfgeld aan de vereniging.

Graag tot 27 augustus!

1 antwoord