‘Jongeren in de Vuurlinie’ & ‘Albert & Theo’ – Nijmegen/St Stevenskerk

Graag nodigen we u uit voor de opening van de duo-tentoonstelling ‘Jongeren in de Vuurlinie’ & ‘Albert & Theo’, in de St. Stevenskerk te Nijmegen.

De opening vindt plaats op zondag 1 oktober vanaf 13.30, met bijdragen van verschillende onderzoekers, de mogelijkheid om te helpen bij het transcriberen van een oorlogsdagboek en om eigen (familie)objecten of brieven uit de WOII periode in te brengen bij een team van deskundigen.

In de St. Stevenskerk zijn vanaf 1 oktober twee exposities te zien;

Jongeren in de Vuurlinie’, te zien in de kooromgang, is gebaseerd op het onderzoek van historicus Joost Rosendaal (Radboud Universiteit), die bijna honderd dagboeken uit die tijd verzamelde. In de drie weken durende expositie in de Stevenskerk worden met behulp van augmented reality de verhalen van gewone Nijmegenaren verteld die in de oorlogsjaren ‘44/’45 in een belegerde stad leefden.

Op het koor van de Stevenskerk is daarnaast de tentoonstelling ‘Albert en Theo’ te zien, gebaseerd op onderzoek van, en samengesteld door, dr. Mathilde Roza (Radboud Universiteit). ‘Albert & Theo’ vertelt het verhaal van een bijzondere vriendschap tussen de 21-jarige Albert Tarbell, een Amerikaanse paratrooper van Mohawk afkomst, en de 15-jarige Nijmeegse jongen Theo Smolders.

Ook wordt de link gelegd naar de huidige tijd: er is aandacht voor jongeren uit Oekraïne die op hun eigen wijze hun oorlogservaringen met de wereld delen.

Het staat u vrij deze uitnodiging met andere geïnteresseerden te delen, zowel het openingsevenement als de tentoonstelling zijn gratis te bezoeken.

Programma Opening

14.00 uur – 14.30 uur: Inleiding door dr. Joost Rosendaal en dr. Mathilde Roza & Theo Smolders (inloop vanaf 13.30 uur)

14.30 uur – 14.45 uur: Opening van de tentoonstelling met José Sanders, Decaan Faculteit der Letteren en toekomstig Rector Radboud Universiteit

15.00 uur – 15.15 uur: dr. Jan Julia Zurné: Criminaliteit in oorlogstijd

15.30 uur – 15.45 uur: dr. Mathilde Roza: Inheemse soldaten in WO II

16.00 uur – 16.15 uur: prof. dr. Paul Sars: Drillingsberichte

16.30 uur – 16.45 uur: dr. Joost Rosendaal: Onderzoek naar oorlogsdagboeken

17.00 uur: Afsluiting en Borrel

Jongeren in de Vuurlinie maakt deel uit van de ‘Sleutel van de Stevenskerk’ en het Programma Vrijheid Rijk van Nijmegen, dat als thema ‘Jong in oorlogstijd’ heeft.

Joost Rosendaal, mede namens Mathilde Roza en het team van RICH.