Inschrijvingen geopend voor thema-avond 7 oktober

Thema-avond “Besluitvorming Operatie Market-Garden” (Optimistic Planning)

Op vrijdagavond 07 oktober 2022 organiseert de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum de thema-avond  “Besluitvorming Operatie Market-Garden (Optimistic Planning)”. De thema-avond bestaat uit lezingen van meerdere inleiders. De eerste lezing wordt gehouden door Dhr. Johan van Doorn van de Stichting Historisch Onderzoek WO2. Hij zal ingaan op de besluitvorming op het niveau van SHAEF en 21 Army Group en Dempsey’s Tweede Leger en het Britse Airborne Corps van Lt.-gen. Browning. Ook zal hij toelichten op basis van welke vijandgegevens hun plannen gebaseerd waren. Dhr. Luuk Buist zal toelichten hoe de opdracht aan 1st British Airborne Division vertaald werd naar opdrachten aan de brigades en lagere eenheden van deze divisie.

Dhr. Otto van Wiggen, de voorzitter van de VVAM, zal deze thema-avond afronden met een analyse.

De kosten voor leden van de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum zijn 5 euro. Niet leden betalen 10 euro. In deze prijs zijn bier, wijn en fris inbegrepen. Aanmelden tot 1 oktober 2022 bij activiteiten@vriendenairbornemuseum.nl. Maximaal aantal deelnemers is 50 i.v.m. grootte van de zaal.

Betaling  uiterlijk op 1oktober 2022 door overmaking kosten op IBAN: NL33INGB0005 113 751 t.n.v. Vrienden van het Airborne Museum te Oosterbeek onder vermelding van Thema-avond 7 okt 2022 en naam en adres.

Locatie: Airborne Museum Hartenstein, Oosterbeek.

Zaal open 18:00, start lezing 18:30 – 21:30, sluiting 22:00.

Activiteitenprogramma VVAM:

Deze thema-avond past in het programma dat we voor 2022 en 2023 hebben voorgenomen. We zijn in april 2022 begonnen de lezing van militair historicus Johan van Doorn over de rol van het Britse Tweede Leger in de periode van eind augustus tot 10 september 1944. In juni 2022 hielden Dhr, Erik Jellema en Dhr. Luuk Buist de lezingen “Airborne planningsoperaties LINNET-LINNET 2 en COMET”. In augustus hebben we de battlefieldtour “De uitbraak van 30 Corps” gehouden onder de bezielende leiding van gids Dhr. Joris Nieuwint.

In november 2022 is de lezing “Bevelvoering en Verbindingen” geprogrammeerd wat een logische stap is na de lezing van 07 oktober. In 2023 zullen we vervolgactiviteiten plannen in het operatiegebied van Eindhoven en Nijmegen.