Battlefieldtour “In de bloedsporen van de Field Ambulances van de First British Airborne Division”

Op zaterdag 28 september 2024 organiseert de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum de Battlefieldtour  “ In de bloedsporen van de Field Ambulances van de First British Airborne Division”. De tour zal plaatsvinden met 10 Willys jeeps. Uw gids is Erik Jellema. Luuk, Johan, Cees-Wim, Martijn, Paul, Art, Willem, Haico, Wilson en Erik brengen hun jeeps mee. De tour start en eindigt op de carpoolplaats A12 A50 Planken Wambuis.

De battlefieldtour van zaterdag 28 september heeft als doel om de locaties te bezoeken waar de drie Field Ambulances zijn geland en waar zij hebben opgetreden. Vanuit de Fd Ambulances werd ook medisch personeel ingedeeld bij hoofdkwartieren en bataljons. De Regimental Medical Officers richtten veelal een RAP (Regimental Aid Post) in. Ook enkele van die RAP locaties zullen we aandoen.

Verleden jaar hebben we met de VVAM een bezoek gebracht aan de Koning Willem III kazerne om een indruk te krijgen van het optreden van het Airborne Hospital waar Brits medisch personeel hun eigen gewonden konden verzorgen. We hebben ook de kleine expositie in het voormalig bureau van  Colonel Graeham Warrack mogen bezoeken.

23 maart van dit jaar heeft Orthopedisch Chirurg Matthijs Somford een lezing gehouden over de Field Ambulances en de RAPs. Deze lezing werd fantastisch aangekleed met medische apparatuur van de liefhebbers Gerben van der Els en Devlin Prinsen. Een expositie die een tijdelijke expositie in het Airborne Museum waardig was!

Battlefieldtours gaan meestal over gevechtseenheden en de gevechtssteun en de logistiek krijgen daarbij minder aandacht. Ditmaal zijn de rollen omgedraaid en staat de RAMC centraal met de gevechten op de achtergrond. Met deze trilogie (bezoek Airborne Hospital, lezing en Willys tour) beogen we de rol van de RAMC tijdens de slag om Arnhem zo goed als mogelijk inzichtelijk te maken.

Praktische informatie:
De kosten zijn per deelnemer € 60,00 voor leden van de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum. Niet leden betalen € 70,00.
De kaartverkoop start vrijdag 6 september om 19:30u op de volgende link:

De tour start om 09.30 uur vanaf de Carpoolplaats Planken Wambuis A12 A50. Deze bevindt zich aan de noordzijde van de Wolfhezerweg. Hier eindigt ook weer de tour om 17.30 uur.  De tour is incl. lunch. Deze wordt gehouden in restaurant De Oude Herberg in Oosterbeek.

Voor meer informatie kunt U contact opnemen met activiteiten@vriendenairbornemuseum.nl.

Deelname geschiedt op eigen risico. De VVAM is niet aansprakelijk voor schade of letsel opgelopen tijdens deze activiteit.