7 juli: buitententoonstelling over Poolse parachutisten tijdens Operatie Market Garden.

Op zaterdag 6 juli wordt bij het Airborne Museum in Oosterbeek een buitententoonstelling onthuld over de bijdrage van de Poolse 1e Onafhankelijke Parachutistenbrigade aan Operatie Market Garden. De tentoonstelling is een initiatief van de Poolse ambassade, enthousiast omarmd door het Airborne Museum en gerealiseerd in samenwerking met het Pilecki Instituut uit Warschau.

Op 1 september 1939 was Polen het eerste land dat door nazi-Duitsland werd aangevallen. Nadat Polen ook door de Sovjet-Unie werd aangevallen, moest het in oktober 1939 de uitzichtloze strijd staken. Buiten het bezette Polen werden echter verschillende Poolse eenheden opgericht en getraind. In Schotland formeerde generaal Sosabowski de 1e Onafhankelijke Parachutistenbrigade.

De Poolse parachutisten werden ingezet tijdens Operatie Market Garden. De brigade landde grotendeels in de omgeving van Driel, met als opdracht de Rijn over te steken en de in Oosterbeek omsingelde Britse troepen te versterken. Onder ongekend moeilijke omstandigheden onderscheidde de Poolse brigade zich door haar moed en strijdlust. Ze verleende onmisbare steun aan de Britten en maakte de uiteindelijke terugtrekking over de Rijn mogelijk.

Maar na de strijd werden de brigade onterechte verwijten gemaakt en hun aandeel raakte, mede door de internationale politiek verhoudingen, in de vergetelheid. Pas in 2006 volgde het verdiende eerherstel. De Poolse Parachutistenbrigade werd door koningin Beatrix onderscheiden met de Militaire Willems-Orde en generaal Sosabowski, postuum, met de Bronzen Leeuw.

In de buitententoonstelling wordt het aangrijpende verhaal van de 1e Onafhankelijke Parachutistenbrigade verteld. Aan bod komt hoe de gevluchte Poolse militairen door de charismatische generaal Sosabowski tot een elite-eenheid werden gesmeed, hoe de brigade zich onderscheidde in september 1944 en hoe het na onterechte verwijten uiteindelijk kwam tot eerherstel met de hoogste militaire onderscheiding die Nederland kent.

De tentoonstelling zal geopend worden door de ambassadeur van Polen, H.E. mevr. Kassangana, en zal tot en met zondag 27 oktober te zien zijn.