Presentatie publicatie ‘bommenbos’ – 29 augustus

Op donderdagavond 29 augustus wordt in Cultureel Centrum De Mallemolen in Groesbeek het nieuwe boek ‘Feldluftmunitionslager 15/VI – Het Duitse ‘bommenbos’ tussen Groesbeek en Mook tijdens de Tweede Wereldoorlog’ gepresenteerd. Op deze avond zal de auteur Martijn Reinders een lezing geven over zijn onderzoek naar deze munitieopslagplaats. Daarnaast geeft Paul Faes een lezing over ‘Munitions Ausgabe Stelle 8/VI’, een groot Duits munitiedepot dat zich bevond bij Loon op Zand. Aanvang is 20.00 uur en toegang is gratis, maar vanwege het beperkt aantal plaatsen is aanmelden noodzakelijk.

Het boek bevat ongeveer 100 pagina’s in kleur (A4 formaat) met veel nooit eerder vertoond beeldmateriaal. Het boek kan bij de auteur besteld/gereserveerd worden via een e-mailbericht naar verledeninheden@gmail.com. De exacte prijs van het boek is op dit moment nog niet bekend. Kijk op de website www.martijnreinders.com voor de meest actuele informatie.

Vooraf aanmelden

Vanwege het beperkt aantal plaatsen, is aanmelden voor de boekpresentatie noodzakelijk. Dat kan via info@groesbeekairbornevrienden.nl. Je ontvangt daarna een bevestiging van je aanmelding, zolang er plaatsen beschikbaar zijn. Het adres van Cultureel Centrum De Mallemolen is Kloosterstraat 11 in Groesbeek.

FELDLUFTMUNITIONSLAGER 15/VI
Het Duitse
bommenbos tussen Groesbeek en Mook tijdens de Tweede Wereldoorlog

Over het Rijk van Nijmegen tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn boekenkasten vol geschreven. Het is befaamd door de geallieerde luchtlandingen tijdens operatie Market Garden en de grootschalige aanval richting het Rijnland van operatie Veritable. Maar in de jaren daarvoor had de Duitse
luchtmacht (Luftwaffe) in de bossen tussen het Gelderse Groesbeek en Limburgse Mook een groot munitiedepot ingericht, iets wat veel minder bekend is.

Bij veel omwonenden is dit ‘bommenbos’ wel bekend, maar veel details zijn vooralsnog niet eerder gepubliceerd. Wat was precies de functie en wat voor munitie lag er opgeslagen, en voor welke eenheden? Wie werkten er, wat waren hun achtergronden? Hoe zagen zij eruit?

Op basis van niet eerder geraadpleegde, originele Duitse bronnen wordt in dit rijkelijk geïllustreerde boek een reconstructie gemaakt van het leven en werken in het Feldluftmuntionslager 15/VI. Ook wordt een licht geworpen op de gebeurtenissen op 17 september 1944 in het depot, van Duitse zijde bezien.

~ 100 pagina’s, volkleur A4, met veel nooit eerder vertoond beeldmateriaal.