Kerstactie: € 3.500 voor hulp aan Oekraïne

Verzetsmuseum Amsterdam en Airborne Museum Oosterbeek halen met Kerstactie € 3.500 op voor hulp aan Oekraïne.

Het Verzetsmuseum Amsterdam en het Airborne Museum in Oosterbeek schenken beide de bezoekersopbrengsten van Tweede Kerstdag aan de Stichting United we Stand. Deze stichting levert hulpgoederen zoals kleding en medicijnen aan slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Samen haalden de twee musea met deze actie ruim € 3.500 op voor de getroffenen.

Stichting United we Stand is actief op diverse terreinen, waaronder onderwijs, gezondheidszorg en humanitaire hulp. Dit doet de stichting onder andere door het leveren van voedsel, noodhulppakketten en warme kleding aan (kinder)ziekenhuizen en verpleegtehuizen. United we Stand werkt nauw samen met lokale hulporganisaties in de regio van Lviv, Charkov, Krakau en in de Donbas.

Directeur van het Airborne Museum Ronnie Weijers is erg blij met het opgehaalde bedrag. “Bezoekers reageerden enthousiast en ik wil vooral iedereen bedanken die er speciaal voor naar het museum gekomen is. Een goede winterjas of een voedselpakket  kan zo veel verschil maken voor iemand in nood. Enorm fijn om zo tastbaar te kunnen helpen. ”

Liesbeth van der Horst, directeur van het Verzetsmuseum: “Door de duur van de oorlog in Oekraïne en conflicten elders dreigt het leed in Oekraïne wat uit beeld te raken. Deze actie werd erg gewaardeerd door onze bezoekers. Met de opbrengst kan het leed van de slachtoffers een beetje worden verzacht.”

Vincent Ravenhorst van Stichting United we Stand is dolblij met de bijdrage van de musea. “Wat een geweldig bedrag! Hiermee kunnen we weer veel doen voor de getroffen mensen in Oekraïne! In februari zullen we hiermee twee transporten met hulpgoederen en voedselpakketten naar Kharkiv kunnen verzorgen, waar we uitdelen aan mensen die in gebieden wonen die bezet zijn geweest, of in de frontlijn liggen, zoals Izyum en Avdiivka. United we Stand dankt iedereen die hieraan heeft bijgedragen!”

Meer informatie over Stichting United we Stand is beschikbaar op hun website: http://www.stichtingunitedwestand.nl/.