Collectie Korevaar openbaar – ABM 24

Uit het Airborne Magazine nr.24: “In de maart uitgave van Airborne Magazine, nr. 23, publiceerden we een artikel over fotograaf Johannes (Hans) Leusden die de verwoestingen in Oosterbeek na de slag vastlegde. Dit leidde tot een reactie van Erik Korevaar uit Oosterbeek die in het bezit is van een fotocollectie van het gehavende dorp en zijn omgeving, waaronder afbeeldingen van de ernstig beschadigde steenfabriek in de uiterwaarden bij Driel.
De naam Korevaar is sinds 1925 verbonden aan deze steenfabriek. De gehavende schoorsteen, een bekend oriëntatiepunt aan de Drielse Rijndijk tegenover Kasteel Doorwerth, is nog steeds zichtbaar en herinnert aan de gevechten om het Duitse bruggenhoofd in oktober 1944. De link van de familie met de fabriek maakt de collectie extra interessant.
Erik Korevaar heeft zijn verzameling aan het Airborne Magazine aangeboden voor digitalisering om deze bijzondere visuele geschiedenis te behouden en beschikbaar te stellen voor een breder publiek. De komende tijd zullen we delen van de door fotograaf Berry de Reus gedigitaliseerde collectie publiceren op de VVAM-website of in het magazine. Uw reacties, verhalen of aanvullende informatie over de soms onbekende locatie van de foto’s zijn zeer welkom.”

Update 2024 – volgens de laatste informatie worden de foto’s opgenomen in het Gelders Archief. Wanneer dit gebeurt is ons nog onbekend.

Mocht u een locatie herkennen, dan kunt u ons dat laten weten door de locatie en bestandsnaam met ons te delen. U kunt dit delen door een reactie op dit bericht of een mail aan website@vriendenairbornemuseum.nl .Wij zullen de bijdragen verzamelen en zorgen dat het gedeeld wordt met het Gelders Archief.

1. Velders Wim
    Velders Wim zegt:

Prachtig , zodra ze zichtbaar zijn zal ik mijn broer vragen de foto’s te bekijken hjj heeft een lange tijd in Oosterbeek gewoond

Beantwoorden
    • Leo van Midden
      Leo van Midden zegt:

Hallo Wim, alle foto’s uit die collectie zijn zichtbaar op de website. Je kunt naar links en rechts scrollen en een foto selecteren. Rechtsonder op de afbeelding zit dan een knopje om de foto te vergroten.

Groetjes
      Leo